« Vertrek vanuit vertrouwen »
De plus en plus d’entreprises sont convaincues que le télétravail devra garder une place dans l’organisation du travail, y compris après la crise. Elles cherchent un mode de travail hybride qui correspond à leur culture d’entreprise, un équilibre acceptable entre le travail au bureau et le travail à distance, à domicile ou à un autre endroit. Cette recherche aboutit en tout cas à une réflexion sur le télétravail et sur la nécessité ou non de réviser la politique ou le cadre qui s’y applique.
Le 26 août 2021, la FEB a organisé la première Conférence nationale sur le télétravail. Dix experts ont apporté leur éclairage sur dix facettes différentes du télétravail. Vous trouverez ci-dessous le point de vue et les conseils de Joni Delanoeije, chercheur postdoctoral et enseignant à la KU Leuven.(*)
(*) La contribution de chaque expert est disponible dans la langue de présentation.
Bij het kijken naar best practices omtrent telewerk kunnen we ruwweg gesteld leren uit twee periodes: telewerk vóór corona, dat uitgaat van een doordachte en voorbereide implementatie, en telewerk te midden van een pandemie, waarin telewerk in een allesbehalve optimale context plaatsvond.
Precorona onderzoek leerde ons de belangrijkste schakel voor een win-winuitkomst bij zowel werknemers als werkgevers: ‘ervaren vertrouwen’, met als spilfiguur de (toestemming van) leidinggevende, om tegemoet te komen aan individuele verschillen in wie waar het beste functioneert. Alleen wie vertrouwen krijgt, kan daadwerkelijke autonomie en flexibiliteit ervaren. Het is net door deze autonomie en flexibiliteit dat de grootste voordelen van telewerk, zoals lagere stress en hogere productiviteit, bekomen worden.
Mid-corona onderzoek leerde ons dat werknemers en werkgevers zowel voor- als nadelen aangaven. Opvallend is dat werknemers het gevoel hadden dat hun output niet visibel was, wat tot overcompensatie via overwerk leidde. Interessant genoeg waren organisaties net verrast over het behoud van werknemersprestatie. Een pijnpunt blijft de ervaren lagere verbinding tussen werknemer en werkgever en tussen werknemers onderling. Een belangrijke kanttekening is dat diegenen die verbinding nodig hadden deze niet kónden opzoeken en dat de sociale context zowel binnen als buiten het werk verre van ‘normaal’ was.
Wanneer we inzichten uit beide situaties distilleren, is de vraag misschien niet meer hoe we mensen weer naar kantoor krijgen. Een betere vraag is hoe we de voordelen van telewerk kunnen behouden in een nieuwe visie op werken – eentje die niét plaatsafhankelijk is. Onderzoek leert immers dat telewerk niet per se leidt tot autonomie en dat naar kantoor komen niet per se leidt tot verbinding. Vertrouwen blijkt de onderliggende factor die bepaalt of een win-win wordt bereikt, waarbij werkelijke dialoog de voedingsbodem blijkt om maximaal potentieel en duurzaam welzijn te bereiken.
Découvrez les contributions des neuf autres intervenants de la Conférence nationale sur le télétravail :
- Het actueel wettelijk kader over telewerk (NL) — Rudi Delarue, président du Conseil national du travail (CNT)
- Telewerk: voorkom juridische verrassingen (NL) — Frank Hendrickx, professeur à la KU Leuven
- Dialogue social, méthode libre et responsabilisation (FR) — Constantin Burasa, Employment Consulting Manager Ernst & Young
- Het experiment rond telewerk start pas nu (NL) — Jan Denys, Labour Market Expert Randstad
- Une approche pragmatique du télétravail (FR) — Giles Daoust, CEO Daoust
- Communiquer de façon transparente et via les bons canaux est devenu encore plus important qu’avant (FR) — Christine Godin, DHR BP Securex
- Heb aandacht voor welzijn! (NL) — Kris De Meester, Premier conseiller VBO FEB
- Een meer strategische benadering van telewerk als vertrek- en eindpunt (NL) — David Ducheyne, président HRPro.be
- Telewerk in het nieuwe werken (NL) — Monica De Jonghe, Directeur général & Executive manager du Centre de compétence Emploi & sécurité sociale VBO FEB